Asystent rodziny to osoba, która wspiera rodzinę w jej codziennym funkcjonowaniu i w pełnieniu ról społecznych, aby w przyszłości jej członkowie samodzielnie potrafili pokonywać trudności życiowe, zwłaszcza te dotyczące opieki i wychowania dzieci. Asystent rodziny prowadzi pracę z rodziną za jej zgodą w miejscu jej zamieszkania.
W czasie wspólnych działań z rodziną asystent:
- udziela pomocy rodzinom w poprawie ich sytuacji życiowej, w tym w zdobywaniu umiejętności prawidłowego prowadzenia gospodarstwa domowego;
- udziela pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów socjalnych, psychologicznych, wychowawczych;
- wspiera aktywność społeczną rodzin;
- udziela pomocy w poszukiwaniu i podejmowaniu pracy;
- motywuje do podnoszenia kwalifikacji zawodowych, podejmuje działania interwencyjne i zaradcze w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i rodzin.
Asystent rodziny współpracuje z jednostkami administracji rządowej i samorządowej, właściwymi organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami i osobami specjalizującymi się w działaniach na rzecz dziecka i rodziny.
Asystent rodziny realizuje pracę socjalno - wychowawczą z elementami terapii w środowisku zamieszkania rodziny i w miejscu przez nią wskazanym. Głównym jego działaniem powinna być pedagogizacja oraz wspieranie informacyjne, emocjonalne, instrumentalne, czasem rzeczowe rodziny w różnych czynnościach dnia codziennego. Główną formą pracy Aystenta powinno być towarzyszenie (asystowanie). Asystowanie w odróżnieniu od dyrektywnego przydzielania zadań lub wyręczania, polega na obecności, towarzyszeniu w czymś, służeniu wsparciem. (I. Krasiejko, „Metodyka działania asystenta rodziny” Wydawnictwo Naukowe Śląsk, Katowice 2012, I. Krasiejko, „Zawód asystenta rodziny w procesie profesjonalizacji” Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”, Toruń 2013 rok).
W Miejskim Centrum Wspierania Rodziny swoje wsparcie oferuje 8 asystentów rodziny.
Każdy z asystentów obejmuje opieką nie więcej niż 15 rodzin. Elastyczny czas pracy asystentów służy realnym potrzebom rodzin i dostosowany jest do ich rytmu życia.
Rodziny wychowujące dzieci, szczególnie w wieku szkolnym, które mają trudności w spełnianiu funkcji opiekuńczo – wychowawczych w stosunku do swoich dzieci, potrzebują pomocy w zakresie organizowania dzieciom czasu wolnego, pokonywania trudności szkolnych, zaburzeń zachowania, przystosowania społecznego itp. W związku z tym w ramach wspierania rodziny dziecko może zostać objęte opieką i wychowaniem w placówce wsparcia dziennego.